-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در صورت بيكار بودن و در آمد نداشتن مي توان خمس و زكات پرداخت نمود ؟
لطفاً در شرايط خمس و زكات هم مطالب لازم راعنايت فرماييد ؟
اولاً : اصل وجوب خمس في الجمله از ضروريات اسلام است و منكر آن كافر است وخلاصه اينكه خمس يكي از فرايض الهي است كه د رقرآن مجيد به او اشاره شده است بلي اصل وجوب خمس از ضروريات اسلام و انكار آن موجب كفر است .

سوره انفال آيه 41 جامع المسائل مسئله 625 ص 167

بدانيد هر گونه غنيمتي بدست آورديد خمس آن براي خدا و براي پيامبر و براي ذي القربي و يتيمان و مسكينان و واماندگان درراه است .
وروايات مستفيصه به آن امر تأ كيد شده و محل اتفاق همة شيعه اماميه بلكه عموم مسلمين است اگر چه در بعضي خصوصيات آن از حيث مورد و مصرف اختلاف وجود دارد و چنانچه كسي از پرداخت يك درهم يا كمتر از آن امتناع كند در زمرة ظالمين به پيامبر ( ص ) و ذريه آن حضرت مي باشد و از غاصبين حق آنها محسوب ميشود بلكه هر كسي خمس را حلال بداند از كافرين است و در هر صورت تا انكار شخص نسبت به اصل خمس محرز نشود نمي توان حكم به كفر او كرد .
عروهً الوثقي ج 2 ص 185
و همچنين بحث زكات هم در قرآن فراوان اشاره شد و همچنين روايات فراواني داريم
فلسفه اسرار احكام خمس ص 264
دوماً : خمس بر هفت چيز تعلق مي گيرد :
1- منفعت كسب
2- معدن
3- گنج
4- مال حلال مخلوط به حرام
5- جواهري كه بوا سطه غواصي يعني فرو رفتن در دريا به دست مي آيد
6- غنيمت
7- زميني كه كافر ذي از مسلمانان بخرد

به فتواي مقام معظم رهبري : توضيح المسائل عظام ص 648 مسئله 1751
اجوبه ص 177 مسئله 850

اگر سرما يه از طريق هبه و بخشش بدست آورده باشد خمسش لازم نيست ولي اگر از طريق كسب و تبليغ و غيره بدست اورده باشد ولو هزار تومان باشد بايد خمس اوداده شود . هبه و هديه خمس ندارد هر چند احوط اين است كه اگر از مخارج سال زياد بيايد خمس آن پرداخت شود . ولي زكات بر نه چيز واجب است .

1- گندم 2- جو 3- كشمش 4- خرما 5- طلا
6- نقره 7- گوسفند 8- گاو 9- شتر

همه اين 9 مورد اگر به حد نصاب رسيده واجب است زكاتش پرداخت شود . ولي اگر به حد نصاب نرسيده لازم نيست زكاتش پرداخت شود .
اگر كسي مالك يكي از اين نه چيز باشد يا با شرايطي كه د رتوضيح المسائل مطرح شده بايد مقداري كه معين شده يكي از مصرفهايي كه دستور داده اند برساند .
توضيح المسائل مراجعه عظام ص 691 مسئله 1853

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.